Jooren Scheepsschroeven BV

Een scheepsschroef van een binnenvaartschip draait met gemiddeld 370 – 450 toeren per minuut door het water. De intreezijdes van de scheepsschroef gaan afhankelijk van het aantal bladen scheppend door het water om hiermee voortstuwing te creëren. De stompe intreezijdes van een scheepsschroef veroorzaken weerstand bij de circulatie. Al enkele jaren geleden heeft Jooren Scheepsschroeven een idee bedacht om deze weerstand te verminderen: de groene schroefrand die scherper door het water snijdt. Hierdoor kan de schipper gemiddeld dezelfde snelheid bereiken met 30 à 40 minder schroefomwentelingen per minuut, wat resulteert in een brandstofbesparing van ca. 5%.

In dit project worden 6 prototypes op schaal gebouwd die in het Maritime Test Facility Center van de Duurzaamheidsfabriek worden getest. Dit zijn 3 configuraties, met en zonder groene schroefrand. Doel is om de efficiencyverbetering aan te tonen en daarnaast ook onderzoek te doen naar cavitatie en geluidsproductie.

Vaardigheden

Gepubliceerd op

2 juni 2020