In de media: 10XL met hun innovatie en nieuwste creatie: Platform 360

Een artikel uit het AD door Bas Boerma
Als Joeps brein straks in de 3D-printer zit, persen ze er in Hardinxveld zó een sloep uit
Jazeker, in Friesland varen sloepen die gemaakt zijn in een Hardinxveldse printer. Enig nadeel: het duurt 24 uur om de romp te printen. Het bedrijf 10XL verwacht dat in de toekomst te kunnen versnellen met een gloednieuwe printkop. ,,Joeps hoofd zit straks in deze robot.’’
Hoe geavanceerd en geautomatiseerd het er ook allemaal uitziet, er gaat nog veel handmatig in de wereld van het 3D-printen. Dat is in de grote loods van 10XL aan de Rivierdijk in Hardinxveld-Giessendam niet anders, zegt Linda van Hal, een van de oprichters van het bedrijf dat vijf jaar geleden begon. ,,Als er nu iets moet worden aangepast tijdens het printproces, dan moeten wij zelf de robotarm instrueren. Het is de bedoeling dat die robot uiteindelijk zelf gaat herkennen wát er op een bepaald moment gevraagd wordt en kan inspelen op de actualiteit.’’
Eigenlijk, zegt ze lachend, moet het brein van Joep in de robot geplant worden. Joep is haar collega Joep Grapperhaus, die samen met CEO Gerben Smits het intellectuele brein achter 10XL is. Simpel gezegd bedenken zij wat de printers moeten doen.
“Bij een verkeerde regulering van koelen en opwarmen kan het werkstuk mislukken” Gerbert Smits, CEO 10XL
Apetrots zijn ze dan ook op hun nieuwste creatie: Platform 360. Een printkop die volledig om zijn eigen as kan draaien. Die moet er voor zorgen dat het printproces in de toekomst een stuk sneller kan gaan dan nu het geval is, zegt Smits. ,,Dit gaat met name om het verwarmen en koelen van de printlaag. Het verwarmen is nodig om de lagen die geprint worden beter te hechten. Geforceerd koelen is nodig om sneller een nieuwe laag te kunnen printen. Dit luistert zeer nauw. Bij een verkeerde regulering van koelen en opwarmen kan het werkstuk mislukken.’’
Risico op fouten
De huidige printkop kan niet om zijn as roteren, waardoor gericht koelen en verwarmen praktisch onmogelijk is. Vervelend, omdat Smits en Grapperhaus de machine dan ‘op het oog’ moeten bijstellen. ,,Om het risico op fouten te verkleinen, wordt daarom momenteel minder snel geprint’’, zegt de CEO. ,,En dus wordt het potentieel van de machines niet volledig benut.”
Een meedraaiende printkop met geïntegreerde verwarming, koeling en aandrukmechanisme moet dat veranderen. Volgens Smits bestaat wereldwijd nog geen printproces, waarbij hier gebruik van wordt gemaakt. ,,Alle technieken zijn afzonderlijk al ontwikkeld, maar wij hebben het gecombineerd tot iets nieuws. Dat is innovatief.’’
MKB-Katalysatorfonds
Die innovatie is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het MKB-Katalysatorfonds Drechtsteden, waarop bedrijven met innovatieve ideeën in de (maritieme) maakindustrie een beroep kunnen doen. Samen met studenten werktuigbouw en mechatronica van de TU Delft wordt de nieuwe printkop uitgewerkt. In een later stadium haken ook leerlingen van het Dordtse Da Vinci College aan.
Nu proberen we een zo economisch en efficiënt mogelijk printproces te krijgen
Uiteindelijk moet de nieuwe printkop er voor zorgen dat bijvoorbeeld een sloep, waarvan er nu al een aantal op de Friese wateren vaart, efficiënter kan worden geprint. Van Hal: ,,Sinds we zijn begonnen met 10XL hebben we het hele spectrum gehad. Eerst deden we materiaalonderzoek: wat werkt wél en wat vooral niet in een 3D-printer? Daarna hebben we het printen zelf doorontwikkeld en nu proberen we een zo economisch en efficiënt mogelijk printproces te krijgen.’’
Seriematig printen
Van Hal ziet dat als volgt voor zich. Omdat 10XL al sinds de oprichting gespecialiseerd is in het printen van grote en grove stukken, zoals de romp van een sloep of een model van een sleepboot, moet de nieuwe printkop dát tot in de perfectie beheersen. Vervolgens moet dezelfde printer dat grove ‘bouwwerk’ frezen tot het uiteindelijke eindresultaat. ,,Zo kunnen we ook seriematig grotere objecten printen en hoeven we niet langer 24 uur te wachten op een sloep.’’