Creatieve studenten ontwikkelen liftsysteem voor duurzame rondvaartboot
Bron: AD
Als het even meezit, kan de ‘groene’ Futuro medio juli het water op. Vijf jaar geleden begon Elio Barone aan zijn duurzame rondvaartboot en het afgelopen half jaar ontwikkelden vijf studenten de hydraulische liftsteiger. ,,Ik ben echt trots op hoe die mannen dit hebben gedaan.’’ Het project kreeg in 2016 subsidie van het MKB-Katalysatorfonds Drechtsteden.
Een artist impression van het drijvende liftsysteem voor de Futuro. © Elio Barone
Sinds 2015 worden er onderdelen voor de Futuro bij de Duurzaamheidsfabriek ontwikkeld door studenten. Dit doen zij in het kader van Associate Degree-trajecten, waarbij de mbo-studenten van het Da Vinci college met de hbo-studenten van Hogeschool Rotterdam samenwerken. Een bedrijf uit de regio Drechtsteden is opdrachtgever.
De vijf studenten presenteerden onlangs het door hen ontwikkelde liftsysteem. Vol trots stonden de mannen in de loods bij de Duurzaamheidsfabriek op de Leerparkpromenade. De onderdelen voor het liftsysteem kwamen ’s ochtends binnen en dus nét op tijd voor de presentatie. ,,Het was de wel even nachtwerk, hoor’’, zegt student Luuk Breggeman. ,,We wilden alles perfect en tot in de puntjes uitgedacht hebben.’’
Die gedrevenheid heeft Elio Barone - van rondvaartbedrijf Imbarcazione Barone - het afgelopen half jaar ook gezien. ,,Ze hebben echt hard gewerkt en actief experts benaderd. Aanvankelijk had ik zelf een idee voor het liftsysteem, maar zij kwamen er achter dat dat niet ging werken. Toen kwamen ze zelf met iets nóg beters.’’ De mannen vonden het werken met Elio erg prettig. Student Sjoerd den Boer: ,,Hij liet ons heel erg vrij, maar begeleidde ons precies genoeg.’’
Een drijvende steiger
De liftsteiger is uniek; hij drijft namelijk. Het meeste werk zat ’m in het onderzoek naar hoe het liftsysteem de boot omhoog kon hijsen, zonder het hebben van een vaste ondergrond. Luuk: ,,En dat hebben we, met een hydraulisch systeem, kunnen ontwikkelen.’’
De vijf jongens, allen tussen de 19 en 23 jaar, hadden een heldere taakverdeling. Luuk en Sjoerd zitten op het Da Vinci in Dordrecht. Jelle, Nick en Ruben op Hogeschool Rotterdam. Luuk: ,,Wij hielden ons bezig met het benaderen van bedrijven en het technisch tekenen en de hbo’ers focusten zich op de wetgeving en theoretische zaken.’’ Volgens studiecoördinator van het Da Vinci, Niels Jalving, is dat juist het mooie van het project. ,,Ze vullen elkaar vanwege de verschillende soorten onderwijsvormen perfect aan.’’
Boot niet alleen groen van kleur
De Futoro wordt onderdeel van een watertaxi-netwerk in de Drechtsteden , maar zal ook worden gebruikt als rondvaartboot. Jalving: ,,Hij gaat heel snel; er komen twee motoren met 600 pk achter te hangen. De boot vaart elektrisch in de binnenstad en op open water op bio-based brandstof.’’ Volgens Jalving is de boot een duurzame verrijking. ,,Je kunt de brandstof zelfs opdrinken, zo schoon is die.’
De directeur van de Duurzaamheidsfabriek, Daan Wortel, is blij dat een boot als de Futuro juist hier wordt ontwikkeld. ,,De Futuro is een perfect voorbeeld van hoe we hier werken aan innovatie.’’ Daarnaast had Wortel ook geen seconde twijfels over de ontvangst van de boot. ,,Als je in deze regio zegt dat je een boot gaat bouwen, weet je dat iedereen enthousiast wordt.’’
Halverwege juli hoopt Barone de boot te kunnen gebruiken. ,,Het is alleen nog even afwachten op het vinden van een juiste plek voor de boot; die hebben we nog niet gevonden. Ik ben in overleg met de gemeente en we zoeken momenteel een locatie, dus ik heb er het volste vertrouwen in dat het op tijd goed komt.’’
Graphic design van de boot Futuro, met en zonder dak. © Elio Barone
Voor foto's en het hele artikel, kijk op AD.nl
Innovatief idee? Neem contact op!
Het MKB-katalysatorfonds nodigt nog steeds innovatieve ondernemers uit om zich te melden voor een subsidieaanvraag. Dit kan via de website!
Bron: AD | Als het even meezit, kan de ‘groene’ Futuro medio juli het water op. Vijf jaar geleden begon Elio Barone aan zijn duurzame rondvaartboot en het afgelopen half jaar ontwikkelden vijf studenten de hydraulische liftsteiger. ,,Ik ben echt trots op hoe die mannen dit hebben gedaan.’’ Het project kreeg in 2016 subsidie van het MKB-Katalysatorfonds Drechtsteden.