Lopende projecten

Alle aanvragen worden beoordeeld door een Adviescommissie met experts uit MKB-bedrijven uit de Drechtsteden. Bekijk hier welke projecten reeds voor een bijdrage in aanmerking komen en maak kennis met de Adviescommissie.

Toekenning op volgorde van binnenkomst

Het MKB-katalysatorfonds kent een looptijd van 1 maart 2016 t/m 2018 en omvat in totaal € 500.000,-. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld en de toewijzing van bijdrage gebeurt op basis van het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.

AanvragerPartnersInnovatieSubsidieEigen investering
Edorado Marine BV-Prototype elektrische speedboot€ 25.000€ 49.000
De huidige snel varende boten (speedboten) zijn enorm vervuilend voor het milieu en maken veel herrie. Consumenten zijn in toenemende mate terughoudend om te worden geassocieerd met dergelijke producten. Het is tijd voor een transitie van deze industrie. Edorado B.V. ontwikkelt hiervoor een volledig elektrische speedboot voorzien van draagvleugel techniek. Na een, mede door het MKB-katalysatorfonds gefinancierde, haalbaarheidsstudie is het bedrijf vanuit de Duurzaamheidsfabriek (Maakhal) momenteel bezig met de definitieve product ontwikkeling. Dit Prototyping project spitst zich in eerste instantie toe op het belangrijkste technische onderdeel dat nodig is om de draagvleugel boot daadwerkelijk te realiseren: de achterste aandrijf unit. In dit onderdeel komen een aantal cruciale aspecten samen; het stuurmechanisme, de hoofd draagvleugel en het intrekmechanisme. In een 1/1 schaal mock-up zal het bedachte werkingsprincipe worden gedemonstreerd en geanalyseerd. De bedoeling is dat het gerealiseerde onderdeel ook ingebouwd kan worden in het 1/1 varende prototype. Op basis van de ervaringen met dit testmodel zal vervolgens de 1/1 pre-productie boot gebouwd gaan worden, waarin potentiele klanten kunnen varen en dat daarmee een belangrijk verkoopinstrument is.
Marine Innovators-Installatieconcept voor offshore windmolens€ 25.000€ 35.000
Als duurzame en schone energiebron wordt windenergie steeds belangrijker. Naar verwachting gaan de komende tien jaar binnen de EU meer dan 5,5 miljoen extra huishoudens per jaar gebruikmaken van offshore windenergie (windparken op zee). De markt en de overheden streven daarbij naar steeds lagere prijzen per kWh, zodat er zo min mogelijk overheidssubsidie nodig is. In die prijs vormen het transport en de installatie van de windmolens een belangrijke factor. Marine Innovators heeft nu een uniek, gepatenteerd SUS (Sitting Up System) concept ontwikkeld, waarbij de windmolen en zijn fundatie als één geheel worden vervoerd en geïnstalleerd, waardoor ze veel sneller en goedkoper kunnen worden geplaatst. zal gekeken worden naar de economische-, technologische-, logistieke- en veiligheidsrisico's van het concept. Ook maakt het bedrijf met de bijdrage van het MKB-katalysatorfonds een schaalmodel. Marine Innovators verwacht alleen al voor de nationale markt binnen drie en een half jaar een productie van twee innovatieve installatiesystemen te realiseren.
DieselUpIPCO Power B.V.; Kemper en van Twist B.V.Kleinschalige ontzwavelunit€ 25.000€ 25.000
Zwavel uit stookolie van schepen is een van de grootste vervuilers wereldwijd voor de uitstoot van SOx. De industrie is op zoek naar oplossingen om zwavel aan de stookolie te onttrekken, maar de ontwikkelingen op de grote raffinaderijen blijven achter bij de vraag. DieselUp heeft nu een innovatieve techniek ontwikkeld om mogelijk stookolie decentraal, dat wil zeggen: bij brandstofhandelaren of zelfs aan boord van schepen, te ontzwavelen. Hierdoor kunnen schepen toch bunkeren op plaatsen waar geen lichtere fracties beschikbaar zijn. Met de bijdrage van het MKB-katalysatorfonds onderzoekt DieselUp of deze oplossing technisch haalbaar is voor de maritieme (Heavy Fuel Oil) sector. Bij een positieve uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek, kan deze inovatie grote invloed hebben op de verduurzaming van de scheepvaart.
Edorado-Volledig elektrische draagvleugel speedboot€ 25.000€ 45.000

Elektrisch aangedreven speedboot met draagvleugels

De innovatieve maritieme start-up Edorado heeft een subsidie ontvangen om de ontwikkeling van hun innovatieve volledige elektrische speedboot te versnellen. Het gaat om een elektrisch aangedreven speedboot met draagvleugels die het mogelijk maakt een duurzame vorm van watersport te bieden zonder in te leveren op prestaties (snelheid, actieradius). Dit haalbaarheidsproject richt zich op het ontwikkelen en bouwen van een prototype op 1/2 schaal, waarmee zowel het hydrodynamische ontwerp als het ontwerp van de volautomatisch intrekbare draagvleugels kunnen worden aangetoond. Bij een succesvolle ontwikkeling van de draagvleugelboot heeft Edorado in potentie een grote kring van toeleveranciers in de regio, waardoor het bedrijf in de toekomst substantiële invloed kan hebben op het maritieme karakter en de kracht van de maritieme sector.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek

KraaijeveldMampaeyzelfvoorzienende sleeplier€ 25.000€ 25.000

Zelfvoorzienende sleeplier voor extra veiligheid en efficiency

De behoefte aan een zelfvoorzienende lier kwam voort uit een andere regionale innovatie: het Dynamic Oval Towing system (DOT) van Mampaey. Met dit nieuwe systeem voor sleepboten is de sleephaak niet meer op een vast punt bevestigd, maar kan deze zich via een rails rondom de stuurhut bewegen. De sleephaak gaat zo vanzelf naar zijn natuurlijke evenwichtspunt, wat het risico op kapseizen elimineert en zorgt voor een efficiënter gebruik van de trekkracht. Kraaijeveld gaat nu samen met Mampaey een lier ontwikkelen voor dit systeem die bij het 'uitbrengen' zijn eigen energie opwekt om weer binnengehaald te kunnen worden. Dat is nodig omdat het bij het DOT-systeem niet praktisch is om de lier aan te sturen via elektriciteitskabels. Met de bijdrage van het MKB-katalysatorfonds gaan de bedrijven een prototype bouwen waarmee het werkingsprincipe in de praktijk kan worden getest. Sleepbedrijven over de hele wereld zijn potentiële afnemers. Bovendien is het goed mogelijk dat het nieuwe werkingsprincipe straks ook kan worden toegepast voor andere maritieme doeleinden.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek

Gebr. de KoningUrban GreenModulair Drijvend Groen€ 25.000€ 29.050

Modulair Drijvend Groen

Urban Deltas 2'Modulair Drijvend Groen' is een innovatieve en uiterst duurzame oplossing om de waterkwaliteit in stedelijke havengebieden te verbeteren en tegelijk meer groen in de stad te creëren. Het betreft een nieuw product in de waterbouw. Met het modulair drijvend groen kunnen stedelijke havengebieden worden voorzien van drijvende kunstmatige eilanden met veel groen. Er is heeft gekozen voor een modulaire opbouw, waardoor de structuur van het eiland flexibel kan worden ingedeeld.
De planten op het kunstmatige eiland verbeteren boven water de luchtkwaliteit en zijn ook aantrekkelijk voor vogels, insecten en andere fauna. Bovendien kunnen de eilanden ook milieuneutraal bebouwd worden, wat ze geschikt maakt voor wonen en recreëren. Onder water zorgen de wortels van de planten voor natuurlijke filtering van het water en dienen ze als kraamkamer voor jonge vis en ander onderwaterleven.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek

Netics BVBaggerfabriek€ 16.000€ 32.000

Baggerfabriek

Aalsmeer-2-Netics-logo1De 'Baggerfabriek' is een concept waarin baggerspecie uit een bepaald gebied wordt verwerkt tot nieuwe producten (o.a. Dijkenklei, stenen, kademuren…). Die kunnen worden gebruikt in bouw- en infraprojecten in datzelfde gebied.
Deltagebieden over de hele wereld zijn kwetsbaar voor overstromingen. Baggeren is daarom een oneindige en regelmatig terugkerende noodzaak. Maar het afzetten van baggerspecie is moeilijk en vaak kostbaar. Tegelijkertijd worden primaire grondstoffen steeds schaarser en duurder en moet men naar alternatieve en meer duurzame oplossingen op zoek. Er ligt dus wereldwijd een enorme kans voor het inzetten van baggerspecie als bouwstof. NETICS is expert in de wereld op dit gebied en heeft daarom de Baggerfabriek® bedacht.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek

 

Imbarcazione BaroneAarts Dieseltechniek, TU Delft, MarinFuturo MK I + Biobased Fuel€ 27.450€ 145.400

Futuro MK I en Emissietest Ssynfuel+ (Biobased fuel)

BaroneDe Futuro MK I moet de meest duurzame watertaxi ter wereld worden. Het haalbaarheidsonderzoek draait om het ontwikkelen en testen van een nieuwe, hybride en energie zuinige rompvorm van een snelle boot voor personenvervoer en professioneel gebruik. Hierin wordt de focus gelegd op de het gebruik van moderne hydrodynamica bij het ontwikkelen van een zo efficiënt mogelijke romp. Daarbij moet de nieuw te ontwikkelen rompvorm ook comfortabele vaareigenschappen hebben op kruissnelheid.
De FUTURO MK I gaat straks varen op Ssynfuel+, de schoonste brandstof op de markt, die wordt geproduceerd op de Tweede Maasvlakte uit afvaloliën uit de voedingsindustrie. Deze brandstof is gegarandeerd 80% CO2-neutraal. Binnen het traject wordt ook de uitstoot gemeten bij gebruik van deze brandstof.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek, Prototype, Kennisvoucher

Koedood DieselserviceEmigreen, OechiesContinue emissiemeting aan de pijp (NOx en CO2)€ 25.000€ 76.940

On-board monitoringsysteem voor emissiemeting aan de pijp

De binnenvaart moet de komende decennia verder vergroenen. Naast schonere motoren, alternatieve brandstoffen, en bijvoorbeeld nabehandelingssystemen is het van belang dat de schipper bewuster wordt van zijn uitstoot en daarop ook kan sturen. Koedood ontwikkelt daarom een systeem, waarmee binnenvaartschippers continu inzicht hebben in hun NOx en CO2- uitstoot. Hierdoor kunnen ze zuiniger en milieuvriendelijker varen.
Het beoogde product meet continu de werkelijke uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en koolstofdioxide (CO2) aan de uitlaatpijp, maakt de gegevens direct zichtbaar op het dashboard van de schipper en geeft hem ook advies om zijn uitstoot aan NOx en CO2 te minimaliseren door een koppeling met de boordcomputer. Een continu monitoringssysteem levert bovendien veel gegevens op over de werkelijke uitstoot van schepen. Dat is maatschappelijk relevant, omdat vervoer over water zeker waar het CO2 betreft veel milieuvriendelijker is dan over de weg. Als meer bedrijven kiezen voor vervoer over water, kan dat bovendien helpen de filedruk te verminderen.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek

Factory LabMachinefabriek StraatmanOpzet en uitrol van Fendermeetsystemen€ 25.000€ 39.500

Smart Fender System

Factory LabHet smart Fender System van Factory Lab kan helpen bij het effectief en veilig gebruik van aanmeerlocaties in havengebieden.
Havens maken bij hun aanlegplaatsen gebruik van rubber 'fenders' om te voorkomen dat afmerende schepen schade veroorzaken aan de kade. Factorylab wil deze fenders voorzien van sensoren die onder meer schade, de staat van onderhoud en de bezetting (ligt er een schip?) Kunnen meten. De informatie die zo wordt verkregen, is direct zichtbaar voor de beheerder. Die kan daardoor bijvoorbeeld snel ingrijpen bij schade en beter bepalen wanneer onderhoud nodig is. Dat zorgt voor een veilige werkomgeving en bespaart ook kosten omdat er minder 'downtime' is. Uiteindelijk zal dat leiden tot goedkopere en efficiëntere ligplaatsen.

Type instrument: Haalbaarheidsonderzoek

Cofano Software SolutionsHBR en QuinticIT platform vervoersstromen havengebied€ 5.000€ 66.000

Supply Chain Information Platform (SCIP)

Het project van Cofano, dat de naam 'Nextlogic' heeft meegekregen, stelt zich als doel om de containerbinnenvaart te optimaliseren, zodat de doorstroom in havens efficiënt afgehandeld kan worden. Het 'Supply Chain Information Platform' dat hiervoor wordt ontwikkeld, zorgt ervoor dat er efficiënter gebruik kan worden gemaakt van de havencapaciteit, wat leidt tot kostenbesparingen en milieuwinst.
Het idee is dat het digitaal platform het voor de verschillende partijen in de goederenketen mogelijk maakt om hun processen in een veilige omgeving op elkaar af te stemmen en hun informatie juist en tijdig met elkaar te delen. Daardoor kan laden en lossen van zee- en binnenvaartschepen efficiënter plaatsvinden. De beschikbare havencapaciteit wordt zo beter gebruikt en er zijn minder scheepsbewegingen.

Type instrument: Prototype

Vaf InstrumentsKrohne Altometer, Reehorst en DavinciTestfaciliteit voortstuwingstechnieken€ 40.000€ 159.300

Dynamische Maritieme Testfaciliteit (DMTF)

VAFMet de Dynamische Maritieme Testfaciliteit van VAF kunnen innovatieve voortstuwingstechnologieën worden getest, die uiteindelijk moeten leiden tot minder CO2 uitstoot van schepen. De installatie zal geplaatst worden in de Duurzaamheidsfabriek met een mogelijke fysieke koppeling met de Xcaliber installatie.
Verduurzaming is een belangrijk thema voor de scheepvaart. De inzet van zuinigere, betere verbrandingsmotoren is, met name in de binnenvaart, vaak geen (economisch) haalbare optie. Om toch de CO2-uitstoot te verminderen, kan wel gekeken worden naar verdere optimalisatie van de aandrijflijn: de as en schroef. VAF Instruments is als toonaangevend bedrijf in maritieme aandrijftechniek voortdurend op zoek naar innovaties op dit gebied. Maar het ontbrak aan een goede testfaciliteit. In de nieuwe Dynamische Maritieme Testfaciliteit kan het effect van weerstand en verschillende vaarsnelheden op de aandrijflijn gesimuleerd worden.

Type instrument: Kwartiermaker

Totaal€ 288.450€ 727.190

Beoordeling door experts

De aanvragen worden beoordeeld door een team van experts afkomstig van MKB bedrijven uit de regio Drechtsteden die o.a. opereren in de maritieme en financiële sector. Voor een deel van de aanvragen wordt de aanvrager persoonlijk uitgenodigd om in de vorm van een presentatie of gesprek het idee nader toe te lichten.

Naast de financiële stimulans wordt er ook gezocht naar mogelijkheden om innovaties te versnellen door het ontsluiten van netwerken en het bieden van begeleiding waar mogelijk, in samenwerking met het team van experts dat de aanvragen beoordeelt.

De commissie bestaat uit een vijftal leden van verschillende toonaangevende bedrijven uit de regio. De geselecteerde commissieleden brengen een diversiteit aan expertise met zich mee. Dit zorgt ervoor dat plannen van ondernemers vanuit meerdere invalshoeken worden beoordeeld. een korte introductie van de commissieleden:

  • Niels Wepster (voorzitter) is directeur van AMEGA Holding B.V. en Seaminvestment. Zijn focus is in het bijzonder gericht op goed ondernemerschap met een haalbare financiële businesscase.

  • Ton Kraak (Plv. Voorzitter) is CEO van Dieseko Group B.V. en heeft een bijzondere focus op de commerciële haalbaarheid van de innovatie.

  • Marco Huisman is technisch directeur van Veth Propulsion B.V. en kijkt met name naar de technische haalbaarheid van nieuwe producten.

  • Paul Bosman is entrepeneur en business developer en kijkt met name naar het vernieuwde en uniciteit van ideeën.

  • Kees van de Graaf jr. is directeur bij baggerbedrijf de Boer/ Dutch Dredging en kijkt in het bijzonder naar technische haalbaarheid.

  • Roos van der Werf is secretaris van het fonds vanuit de Duurzaamheidsfabriek Drechtsteden.

  • Edward Gilding is extern adviseur voor het MKB-katalysatorfonds vanuit Innovation Quarter en Maritime Delta. Zijn ervaring met business development en vergelijkbare fondsen helpt het MKB-katalysatorfonds om zich door te ontwikkelen.

Geïnteresseerd ?

Bent u als MKB-bedrijf gevestigd in de Drechtsteden en wilt u in aanmerking komen voor een bijdrage voor uw plannen?