Het bedrijf Kraaijeveld uit Sliedrecht krijgt een subsidie van € 25.000,- uit het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden. Lierenspecialist Kraaijeveld gebruikt de subsidie om samen met het Dordtse bedrijf Mampaey een haalbaarheidsonderzoek te doen naar zelfvoorzienende sleeplier. Deze lier moet bijdragen aan een veiligere en duurzamere sleepvaart. De bedrijven zelf leggen zelf ook € 25.000,- bij voor het onderzoek. De adviescommissie van het MKB-katalysatorfonds noemt deze innovatie een typisch voorbeeld van de innovatiekracht van de maritieme maakindustrie in de Drechtsteden.

Zelfvoorzienende sleeplier
De behoefte aan een zelfvoorzienende lier kwam voort uit een andere regionale innovatie: het Dynamic Oval Towing system (DOT) van Mampaey. Met dit nieuwe systeem voor sleepboten is de sleephaak niet meer op een vast punt bevestigd, maar kan deze zich via een rails rondom de stuurhut bewegen. De sleephaak gaat zo vanzelf naar zijn natuurlijke evenwichtspunt, wat het risico op kapseizen elimineert en zorgt voor een efficiënter gebruik van de trekkracht. Kraaijeveld gaat nu samen met Mampaey een lier ontwikkelen voor dit systeem die bij het ‘uitbrengen’ zijn eigen energie opwekt om weer binnengehaald te kunnen worden. Dat is nodig omdat het bij het DOT-systeem niet praktisch is om de lier aan te sturen via elektriciteitskabels. Met de bijdrage van het MKB-katalysatorfonds gaan de bedrijven een prototype bouwen waarmee het werkingsprincipe in de praktijk kan worden getest.

Ontwikkeling in de regio, samen met het onderwijs
De ontwikkeling van de nieuwe lier draagt bij aan het versterken van de maritieme maakindustrie in de Drechtsteden. Directeur Kees Kraaijeveld: “Sleepbedrijven over de hele wereld zijn potentiële afnemers. Bovendien is het goed mogelijk dat het nieuwe werkingsprincipe straks ook kan worden toegepast voor andere maritieme doeleinden. We kiezen er bewust voor om het DOT-systeem en de lier in de Drechtsteden ‘in-house’ te ontwikkelen en produceren, omdat dat bijdraagt aan de bedrijfsbestendigheid en werkgelegenheid in de regio. In het project zetten we bovendien leerlingen en docenten (werktuigbouw, elektronica) van het Da Vinci College in en onderzoeken we of de proefopstelling kunnen onderbrengen in de Duurzaamheidsfabriek.”

Veilig en duurzaam
Volgens de Sliedrechtse wethouder Hans Tanis zit de innovatiekracht van het project van Kraaijeveld en Mampaey vooral in het feit dat de sleepvaart veiliger en duurzamer maakt. “Het product past bij het maritieme profiel van de Drechtsteden en vormt een bijdrage aan de concurrentiepositie van de regio. Bovendien is het positief dat het ook in de Drechtsteden zelf ontwikkeld én geproduceerd wordt, waardoor de resultaten direct neerslaan in de regio.’